Oleśnicka Komenda z trzema nowymi samochodami ratowniczymi!
Kończący się rok 2021 był wyjątkowo owocny jeśli chodzi o nowości w oleśnickiej Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej. Powiatowi Strażacy zostali doposażeni między innymi w trzy nowe samochody ratownicze, a na terenie koszar Jednostki Ratowniczo- Gaśniczej w Sycowie, do użytku została oddana sala edukacyjna dla dzieci i młodzieży. Ponadto poczynione zostały kroki w kierunku rozbudowy Komendy Powiatowej i Jednostki Ratowniczo- Gaśniczej w Oleśnicy.
Na przełomie listopada i grudnia, do oleśnickiej Komendy zostały dostarczone dwa samochody lekkie- rozpoznawczo- ratowniczy marki ISUZU D-Max dla Jednostki Ratowniczo- Gaśniczej w Sycowie, a także operacyjna KIA Sportage na potrzeby KP PSP w Oleśnicy. Łączny koszt obu pojazdów wyniósł niemalże 350 tysięcy złotych. Dostawcą obu pojazdów została wyłoniona w postępowaniu przetargowym firma Marvel z Łodzi. W dniu wczorajszym natomiast na plac JRG Oleśnica zajechał nowy ciężki samochód ratowniczo- gaśniczy marki SCANIA P370XT.
Nowa, ciężka SCANIA, zakupiona została w ramach postępowania przetargowego przeprowadzonego przez Komendę Wojewódzką Państwowej Straży Pożarnej we Wrocławiu. Dostawcą nowego wozu jest firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne z Bielska Białej, a jego koszt wyniósł około 1 miliona złotych. Identyczne pojazdy trafiły między innymi do Komend Miejskich i Powiatowych w Legnicy i Świdnicy.
Nowy nabytek oleśnickiej Komendy, służbę pełnił będzie w Jednostce Ratowniczo- Gaśniczej w Oleśnicy. Pojazd nie zastąpi jednak żadnego z dotychczas wykorzystywanych, a będzie drugim, ciężkim wozem w dyspozycji oleśnickiej JRG. Nowa SCANIA posiada zbiornik wody o pojemności 5 tysięcy litrów, zbiornik środka pianotwórczego o standardowej pojemności stanowiącej 10% zbiornika wody – czyli 500 litrów. Sercem układu wodno- pianowego jest dwuzakresowa autopompa o wydajności 3600 litrów na minutę. Ponadto w samochodzie zainstalowany został pięciometrowy pneumatyczny maszt oświetleniowy z najaśnicami wykonanymi technologii LED o mocy 36000 lumenów, system zraszaczy, działko wodno- pianowe oraz 60-metrową linię szybkiego natarcia. Pod maską zlokalizowany został silnik wysokoprężny o moc 370 koni mechanicznych, natomiast do dyspozycji kierowcy jest w pełni zautomatyzowana 12-stopniowa skrzynia biegów.
Kabina pojazdu została wykonana w systemie 1+1+4. Przystosowana została do przewozu 6-osobowej obsady, wraz z 4 kompletnymi aparatami OUO, zlokalizowanymi w oparciach, radiotelefonów, latarek a także sprzętu detekcji. Zabudowa pożarnicza zrealizowana została w systemie skrytek wodo i pyłoodpornych w systemie 3+3+1. Pojazd został wyposażony także w elektryczną wyciągarkę, analogowo- cyfrowy system łączności radiowej Hytera, kamerę cofania oraz belkę z czterema dalekosiężnymi halogenami LED. Sygnalizację świetlną w postaci belki niskoprofilowej na dachu wozu oraz lamp kierunkowych na masce, bokach i tyle zabudowy oraz w tzw. intersekcji, stanowią podzespoły produkcji Axixtech. Nowością natomiast jest zastosowana sygnalizacja dźwiękowa, bowiem producent zabudowy w pojeździe umieścił generator sygnałów dźwiękowych własnej produkcji, wzmacniany przez dwa głośniki o mocy 100W umieszczone w przedniej części pojazdu. Ponadto samochód posiada także dodatkowy sygnał pneumatyczny.