Nowoczesny Mercedes służy już w sycowskiej podstacji Pogotowia. Szpital wzbogaci się niebawem o kolejny, identyczny ambulans

Zgodnie z postępowaniem przetargowym przeprowadzonym w marcu bieżącego roku, w ramach którego wyłoniono najkorzystniejszą ofertę na dostawę specjalistycznego ambulansu ratowniczego typu „C”, do oleśnickiego Pogotowia Ratunkowego trafiła już nowoczesna karetka. Jest to fabrycznie nowy Mercedes Sprinter 319, zabudowany przez firmę WAS Wietmarscher Polska. Pojazd wraz z częściowym wyposażeniem, zakupiony za kwotę niespełna 680 tysięcy złotych, trafił do oleśnickiego Pogotowia dnia 27 lipca bieżącego roku. Po pozytywnym odbiorze technicznym i uzbrojeniu w medyczny sprzęt ratujący życie, służy już mieszkańcom powiatu oleśnickiego w sycowskiej Podstacji Pogotowia Ratunkowego. Pod koniec czerwca Powiatowy Zespół Szpitali z siedzibą w Oleśnicy (będący dysponentem ZRM w powiecie oleśnickim), rozpoczął kolejne postępowanie przetargowe na dostawę drugiego, identycznego pojazdu na potrzeby Pogotowia Ratunkowego. Do przetargu podszedł jeden oferent – firma WAS Wietmarscher Polska, która za dostawę ambulansu wraz z częściowym wyposażeniem (m.in. defibrylator Lifepak15, urządzenie mechanicznej kompresji klatki piersiowej Lucas3, pompa infuzyjna, ssak akumulatorowy, materac próżniowy, krzesełko kardiologiczne płozowe – tzw. schodołaz) zaproponowała cenę blisko 720 tysięcy złotych. Zaproponowana oferta okazała się najkorzystniejsza a będący przedmiotem postępowania ambulans dostarczony zostanie do 6 miesięcy od daty zawracia umowy. Zakupy odbywają się przy dotacji udzielanej przez Wojewodę Dolnośląskiego.

Od około miesiąca Ratownicy Medyczni z sycowskiego zespołu D01 22 mają do dyspozycji nowoczesny pojazd. Ambulans spełnia najnowsze normy i wymagania stawiane ambulansom ratunkowym działającym w systemie Państwowego Ratownictwa Medycznego. Pojazd zabudowany został na podwoziu o barwie jaskrawo-żółtej o podwyższonej widoczności, posiada silnik o mocy 180 koni mechanicznych, 6-stopniową manualną skrzynię biegów oraz szereg systemów zwiększających bezpieczeństwo jazdy – np. ASR, ESP. Zabudowa ambulansu oznakowana została folią odblaskową 3 generacji zapewniającą najwyższy poziom widoczności, a co za tym idzie bezpieczeństwa na drodze. Pojazd został wyposażony w system świetlnej sygnalizacji ostrzegawczej wykonany w technologii LED polskiego producenta – firmy Gamet. Sygnalizację dźwiękową samochodu stanowią podzespoły tego samego producenta. Sygnalizacja podstawowa została dodatkowo uzupełniona o coraz częściej, lecz wciąż za rzadko spotykany w polskich pojazdach uprzywilejowanych dodatkowy generator niskotonowy (w podobny system w powiecie oleśnickim wyposażony jest jedynie samochód ratownictwa technicznego należący do OSP Sokołowice). Zabudowa medyczna wykonana została w konfiguracji z przejściem z kabiny do przedziału medycznego. W pojeździe umieszczona została centralna instalacja tlenowa, szereg schowków podsufitowych, blat medyczny wraz z szufladami i organizerami,  termobox, uchwyt na plecak reanimacyjny czy chociażby laweta do noszy wraz z samymi noszami głównymi Stryker M1.

Pojazd o dokładnie takiej samej specyfikacji, jak wyżej opisany Mercedes służący w podstacji w Sycowie, jest przedmiotem przeprowadzonego postępowania przetargowego na ambulans do podstacji w Oleśnicy. Wybrany dostawca samochodu ma czas do 6 miesięcy na dostawę przedmiotu zamówienia, licząc od momentu podpisania umowy. Warto również zauważyć, iż po kilkunastu latach w oleśnickim Pogotowiu Ratunkowym dochodzi do zmiany standardu zakupywanych pojazdów. Dotychczas były to w większości Volkswageny Craftery w zabudowie AutoForm, natomiast wcześniej, przed rokiem 2010, pojazdy na tym samym podwoziu w zabudowie WAS.

Należy jednak pamiętać, iż wyżej opisywane zakupy ambulansów, są jedynie regularną wymianą taboru samochodowego wchodzącego w skład komórki organizacyjnej Powiatowego Zespołu Szpitali jaką jest Pogotowie Ratunkowe w Oleśnicy. Realizowane dostawy pojazdów są jedynie wymianą samochodów dotychczas jeżdżących do pacjentów, stanowiący element składowy Zespołów Ratownictwa Medycznego zakontraktowanych na terenie powiatu. Liczba zespołów systemowych pozostaje bez zmian – wynosi ona 4 zespoły na terenie powiatu oleśnickiego (S i P w Oleśnicy, P w Sycowie i P w Twardogórze). Wbrew krążącej wśród lokalnej społeczności błędnej opinii, zakup nowego pojazdu nie jest równoznaczny ze zwiększeniem liczby zespołów. Nowa karetka nie oznacza dostępności większej liczby zespołów wyjazdowych. Popularne „na lokalnym podwórku” jest jednak nagłaśnianie każdorazowego braku dostępności wolnego ZRM na terenie miasta, kiedy to do pacjenta jest kierowany śmigłowiec Lotniczego Pogotowia Ratunkowego czy też inny, najbliższy wolny zespół jadący spoza miasta. Taka sytuacja nie jest jednak niczym szczególnym i tak jak w naszym powiecie, tak i w każdym innym podobne zdarzenia mają miejsce. W rzeczonych momentach do zdarzenia kierowany jest najbliższy wolny Zespół Ratownictwa Medycznego lub zespół lotniczy, czy też inne podmioty będące jednostkami wsparcia Państwowego Ratownictwa Medycznego. Tak właśnie działa scentralizowany system Państwowego Ratownictwa Medycznego przygotowany odpowiednimi procedurami na podobne ewentualności.

Zespół P8 z podstacji Twardogóra z Volkswagenem Crafterem w zabudowie WAS (dawniej ambulans zespołu S2 podstacja Syców) - rok 2015. 

Zespół P5 z podstacji Oleśnica z Volkswagenem Crafterem w zabudowie WAS (dawniej ambulans zespołu S1 podstacja Oleśnica) - rok 2015. 

Zespół D07 01 z podstacji Oleśnica z Volkswagenem Crafterem w zabudowie AutoForm - pierwszym żółtym ambulansem w oleśnickim Pogotowiu Ratunkowym (dawniej zespół o kryptonimie S1) - rok 2016.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.